Historiska ungdomar -Artikel 6
Otto Sjöstedt i skinnrock
I samband med gårdagens Valborgsmässofirande i Bygdegården kommenterade bybon Estrid Bohlin (född Sjöstedt, 1924) en nyligt publicerad bild och artikel på Becken-Webben. Artikeln handlade om rockmode och bild 5 visar hur läderrockar och stora kepsar blev populära. Vi återkommer till Estrids kommentar lite längre fram.
Bild 1.
Utifrån fotots miljö och personernas rebellartade framtoning troddes fotot härröra från Norrbyskär eller Hörnefors. Dessutom troddes modet signalera 1930-tal, om inte annat till skillnad från det ”strama” Beckenmodet som kunde studeras i bild 1 i samma artikel. Yviga kepsar och toppiga damhattar känns igen på många andra foton från 30-talet. Vad man däremot måste beakta är att ungdomarna på stranden (bild 1) torde vara dåtidens modesnobbar som tidigt anammat influenser från Hollywood och England.
Bild 2. Otto Sjöstedt (f 1898) med okänd dam.
Estrid Bohlins berättelse är mycket intressant och kullkastar tidigare tankar. Estrid känner igen Otto Sjöstedt på bilden. Dessutom kompliceras det hela av att Otto gifte sig 1924, och detta med Ally Gustavsson och inte med damen i bild 2 som förblir okänd. Estrids tolkning är att bilden måste vara tagen innan 1924, och det måste man hålla med om. Med andra ord skulle Otto ha varit högst 26 år vid tillfället.
Bild 3. Till vänster ses Theresia Grönqvist
Trots allt finns en alternativ förklaring till fotots komplicerande faktorer, nämligen fotografen Algot Engström. Algot var ökänd för att styra med järnhand för att fotografiets komposition skulle bli bra. Sagt och gjort sätter man vilken dam som helst i knäet på Otto Sjöstedt, och instruerar om bestämda ansiktsuttryck och solens bestrålning. Med en sådan tolkning kunde fotot vara taget även efter att Otto och Ally gift sig. Frågan är bara, var är Ally? För att råda bot på detta mysterium publiceras närbilder på samtliga personer i bild 1.
Bild 4.
Theresia Grönqvist är en legendomspunnen ung dam från dåtidens Becken. Hennes uppenbarelse väckte åtrå berättar historierna. Estrid identifierar Theresia bland personerna på stranden (se bild 3). Theresia influerades säkerligen av sin far, handlare Johan Grönqvist, som rest mången gång till Amerika. Detta slutade med att hon själv emigrerade till USA, till många unga herrars förtret. Skribentens egen och ungefärliga tro är att denna emigration skedde på tidigt 1920-tal. Detta skulle stärka Estrids bedömning att fotot är från samma tid.
Bild 5.
Onekligen är fotot intressant, både med tanke på personernas historia men även på dess modeyttringar. I förgående artikel om rockmode funderades om de blanka rockarna var gjorda av galon. Om fotot är äldre än vad som tidigare spekulerats är galon osannolikt, snarast en skymf.
Bild 6.
Estrid menar att dåtidens Beckenbor hade det ganska gott ställt, och moderiktiga kläder hörde till nödvändigheterna i livet. Man måste hålla med Estrid även om denna åsikt. Samma sak har berättats från andra källor och personer som var med då det begav sig. Förmodligen fanns en idag bortglömd guldåder rakt genom Mjösjöberget där man hackade fram sina förmögenheter. Man förundras, i foto efter foto, över allehanda dyra kläder som måste ha inhandlats. Månde detta var något att leva upp till idag, rannsakar man sig själv.
Bild 7.
Det är fascinerande hur ett gammalt foto kan väcka liv i historien. Konklusionen från föregående artikel kvarstår; de unga herrarna för snart 100 år sedan var riktiga hårdingar med bestämd blick. Dagens ”skin-heads” må passa sig!
Gunnar Engström, 2011-05-01
Besökare